Στην
παρούσα συγκυρία τα εκπαιδευτικά
ζητήματα αντιμετωπίζονται, σε έναν
βαθμό, με διαχειριστική λογική.
Επικεντρώνουμε στα μαθήματα ανθρωπιστικών
σπουδών που διδάσκονται στη Δευτεροβάθμια
εκπαίδευση και ανατίθενται στους
φιλολόγους. Η αφαίρεση των Αρχαίων
Ελληνικών Γενικής Παιδείας από την Γ΄
Λυκείου, η μείωση των ωρών διδασκαλίας
της Λογοτεχνίας στη Γ΄ Λυκείου και η αποπομπή επίσης της Λογοτεχνίας από τα
μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων
θα θέλαμε να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο
πλαίσιο που εστιάζει στην ουσία της
παιδείας και στην σημασία των συγκεκριμένων
διδακτικών αντικειμένων.
Ειδικότερα,
θέλουμε να εστιάσουμε στο χρόνιο πρόβλημα
της υποβάθμισης του μαθήματος της
Ιστορίας Γενικής Παιδείας της Γ΄ Λυκείου,
πρόβλημα που επιτείνεται και εξαιτίας
του σχολικού εγχειριδίου. Όταν το 2007
αντικαταστάθηκε το σχολικό εγχειρίδιο,
το οποίο είχε χρησιμοποιηθεί για αρκετά
χρόνια και για το οποίο όλοι οι διδάσκοντες
εκφράζαμε θετικά σχόλια, διαπιστώσαμε
αμέσως ότι το νέο σχολικό εγχειρίδιο
είχε πλήθος μειονεκτήματα, τα οποία και
επισημάναμε με δημοσιεύσεις και επιστολές
προς τους αρμόδιους φορείς. Επίσης, σε
έρευνα του ΚΕΜΕΤΕ, που παρουσιάστηκε
στο 8ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ, το βιβλίο
θεωρήθηκε το πλέον ακατάλληλο από όλα
τα βιβλία Γυμνασίου και Λυκείου
http://olme-attik.att.sch.gr/files/deltia/sxoliakemetevivlia.pdf
Η
συνέχεια είναι γνωστή: το βιβλίο αυτό
εξακολουθεί να “διδάσκεται” μέχρι
σήμερα, λειτουργώντας αποτρεπτικά για
όποιον υποψήφιο θα ήθελε να επιλέξει
την Ιστορία Γενικής Παιδείας ως μάθημα
πανελλαδικώς εξεταζόμενο. Ακόμη και
μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης με
αποκλειστικό στόχο σχολές του 1ου
επιστημονικού πεδίου (Φιλολογικές,
Νομικές σχολές) επέλεγαν να εξεταστούν
στο άσχετο με τα άμεσα ενδιαφέροντά
τους μάθημα της Βιολογίας. Το Υπουργείο
Παιδείας και κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί
να διαπιστώσει την αλήθεια των παραπάνω,
βλέποντας το ποσοστό συμμετοχής μαθητών
στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στο μάθημα
της Ιστορίας Γενικής Παιδείας. Το γεγονός
ότι το μάθημα της Ιστορίας Γενικής
Παιδείας είχε στην πράξη καταργηθεί
από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις οδήγησε
σε μια πιο χαλαρή αντιμετώπιση των
προβλημάτων που θέτει το σχολικό
εγχειρίδιο της Ιστορίας. Οι μαθητές δεν
επέλεγαν το μάθημα, οι διδάσκοντες
νιώθαμε ικανοποίηση που δε θα προετοιμάζαμε
μαθητές για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις,
όλοι στις μεταξύ μας συζητήσεις
αναφερόμαστε στα μειονεκτήματα του
βιβλίου, συγκρίνοντάς το με το προηγούμενο
σχολικό εγχειρίδιο, όλοι νιώθαμε θλίψη
για την απαξίωση του μαθήματος της
Ιστορίας στην Γ΄ Λυκείου και κάποιοι
-όχι λίγοι- θεωρούσαν ότι υπήρχε
σκοπιμότητα εκ μέρους της Ελληνικής
Πολιτείας σχετικά με την υποβάθμιση
του μαθήματος της Ιστορίας- άποψη που
πιστεύουμε ότι δεν μπορεί να ισχύει.
Με το κείμενο αυτό επανερχόμαστε τώρα στο θέμα του σχολικού εγχειριδίου της Γ΄ Λυκείου, επειδή: α) η υποβάθμιση του μαθήματος της Ιστορίας, όπως και άλλων φιλολογικών μαθημάτων, μας δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα και β) το μάθημα της Ιστορίας Γενικής Παιδείας εντάσσεται στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα από τη νέα σχολική χρονιά.
Επιθυμούμε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να επανεξετάσει το θέμα του σχολικού εγχειριδίου της Ιστορίας Γενικής Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά. Και επειδή κατανοούμε πως η συγγραφή ενός νέου εγχειριδίου με τις παρούσες συνθήκες είναι μη εφικτή, προτείνουμε την επαναφορά του προηγούμενου σχολικού εγχειριδίου των Σκουλάτου- Δημακοπούλου- Κόνδη ή την επανεξέταση της περίπτωσης του βιβλίου που συνέταξε η ομάδα του Γ. Κόκκινου και δεν έφτασε ποτέ στις σχολικές αίθουσες, αν και είχε γραφεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές των σχολικών βιβλίων ιστορίας.
Εφόσον συμφωνείτε, προσθέστε με σχόλιο το όνομα, επώνυμο και την περιοχή εργασίας
Συμφωνώ! Βάλια Μπουγάδη, 1ο Λύκειο Καισαριανής
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ. (Ακόμη και η διδασκαλία βάσει του εγχειριδίου της Γ΄ Γυμνασίου θα ήταν πιο ουσιαστική.) - 6ο Γενικό Λύκειο Νέας Ιωνίας
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απολύτως... Άρης Ιωαννίδης, Βόλος
ΑπάντησηΔιαγραφήΒασίλης Συμεωνίδης, Δράμα
ΑπάντησηΔιαγραφήΣωτήρης Γκαρμπούνης, Δράμα
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ, Δώρα Βοϊβόντα, Αμφίκλεια Φθιώτιδος
ΑπάντησηΔιαγραφήΑθανασοπουλος Παναγιωτης, 1ο Λυκειο Ροδου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ, Κων/να Κουνενή, 12ο ΓΕΛ Αθήνας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ, Νεκτάριος Χατζηανδρέου 1ο ΓΕΛ Πειραιά
ΑπάντησηΔιαγραφήΔέσποινα Κουφάκη 13ο ΓΕΛ Πειραιά
ΑπάντησηΔιαγραφήΛΟΥΚΑΚΗ ΜΑΡΙΑ -4ο ΓΕΛ ΑΧΑΡΝΩΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλευθεριαδου Ελισάβετ, Δράμα
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο βιβλίο του Κόνδη είναι έξω από κάθε συζήτηση: γράφτηκε το 1985 και έχει έρθει ο κόσμος ανάποδα από τότε- ούτε την κατάρρευση του υπαρκτού δεν περιλαμβάνει. Το βιβλίο του Κόκκινου, επίσης χρειάζεται ανανέωση, ωστόσο θα μπορούσε να λειτουργήσει μεταβατικά, ενώ αποτελεί εξαιρετικό δείγμα σύνδεσης ακαδημαϊκής και σχολικής ιστορίας. Η αξία του μαθήματος δεν έγκειται στην εξέτασή του σε πανελλαδικό επίπεδο -κατά την προσωπική μου έποψη, αυτό το αποδυναμώνει. Έγκειται στο πώς και από ποιον διδάσκεται και μέσα σε ποιο πλαίσιο αναφοράς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ με το σχόλιο της κας Β. Σακκά. Εκτιμώ πως στην παρούσα, μεταβατική, φάση το βιβλίο της ομάδας του Γ. Κόκκινου είναι το πλέον ενδεδειγμένο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλένη Πατσιατζή, 7ο ΓΕΛ Πειραιά
Συμφωνώ με το σχόλιο της Βασιλικής Σακκά. Το όλο ζήτημα ωστόσο δεν είναι μόνο στο εγχειρίσιο, αλλά κυρίως στο ΑΠ. Τρίτη φορά το ίδιο αφήγημα (περισσότερο ή λιγότερο "επιστημονικό", αλλά αφήγημα στη δομή του και στη λειτουργία του) είναι και κουραστικό για τους μαθητές/μαθήτριες και δε νομίζω ότι προσφέρει πολλά στην κρίση των εφήβων. Χρειαζόμαστε καλά εγχειρίδια, αλλά κυρίως χρειάζεται ένα καινούριο πρόγραμμα σπουδών που θα αξιοποιεί πολλαπλά υλικά στοχεύοντας κατά κύριο λόγο στην ιστορική κριτική σκέψη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια όποιον έχει διδάξει το υπάρχον σήμερα βιβλίο είναι προφανής η ανάγκη να αποσυρθεί....
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω το σχόλιο της Βασιλικής Σακκά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαρία Στυλιανού 3ο ΓΕΛ Καβάλας
Συμφωνώ και προσυπογράφω ! Πολίνα Μοίρα 5ο Λύκειο Βύρωνα
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω.Πλακίδα Ελένη 2ο Λύκειο Ι.Π. Μεσολογγίου
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω, Χριστίνα Παπαγγελή, συνταξιούχος φιλόλογος
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω, Κατερίνα Καρακώτσου 1ο ΓΕΛ Παπάγου
ΑπάντησηΔιαγραφήΝεκταρία Ιωάννου, Γυμνάσιο Καστελλάνων Μέσης Κέρκυρας
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιονυσία Ασπρογέρακα, Γυμνάσιο Δεμενίκων, Πάτρα
Συμφωνω και προσυπογραφω.Μπινα Χρυσουλα, Παγκρατι- Αθηνα
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω, Δημήτρης Κιτσούλης, φιλόλογος
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ. Έλενα Βλαχογιάννη, 2ο ΓΕΛ Χολαργού
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ!
ΑπάντησηΔιαγραφή1ο ΓΕΛ Σπάρτης
Συμφωνώ! Οποιαδήποτε εμβαλωματική λύση για την επόμενη σχολική χρονιά θα ήταν προτιμότερη απ' αυτό το βιβλίο.
ΑπάντησηΔιαγραφή΄Εμη Χριστοδούλου, 2ο ΓΕΛ Δράμας
Συμφωνώ! Σοφία Φελλαχίδου, ΓΕΛ Ν.Περάμου Καβάλας
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ. Αναστασία Σκόρδου, Γυμνάσιο Τ.Λ. Κορθίου, Άνδρος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απολύτως με το παραπάνω κειμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚωνσταντίνος Γκρεκίδης, Δικηγορος Δ.Σ.Θεσσαλονικης, προπτυχιακός φοιτητής του τμήματος Ιστοριας, Αρχαιολογιας και Κοινωνικης Ανθρωπολογιας (ΙΑΚΑ) Θεσσαλίας (Βόλος)
Συμφωνώ και προσυπογράφω.Αγλαΐα Σωτηρίου, 2ο Λύκειο Ηλιούπολης
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπολύτως σύμφωνη. Αγάθη Γεωργιάδου, Επιτ. Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων
ΑπάντησηΔιαγραφήΠραγματικός άθλος ήταν φέτος να διδάξω το μάθημα σε μαθήτρια της Γ΄Λυκείου που το επέλεξε ως πανελλαδικά εξεταζόμενο εντός των γνωστών συνθηκών απαξίωσης του μαθήματος γενικής παιδείας. Συμφωνώ με την πρόταση και θα πρότεινα επίσης εξορθολογισμό της εξεταστέας ύλης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤαμπακοπούλου Βασιλική. 5ο ΓΕΛ. ΒΥΡΩΝΑ
Συμφωνώ απολύτως. Θα έπρεπε να διεκδικούμε και την επαναφορά της Λογοτεχνίας με τις υπογραφές μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ. Αγάθη Ευαγγελοπούλου, φιλόλογος,Αριστοτέλειο Φροντιστήριο, Κατερίνη
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ! Αλεξάνδρα Γερακίνη, 3ο Γυμνάσιο Καβάλας
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ. Ίσως προσωρινά το βιβλίο των Κόνδη-Σκουλάτου με ένα πρόσθετο κεφάλαιο για την τελευταία 25ετία. Ασφαλώς όμως το βάρος πρέπει να πέσει στην αναμόρφωση των ΑΠ
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιώργος Πλακίδας 1ο ΓΕΛ Βύρωνα
Συμφωνώ κααι συνυπογράφω το σχόλιο του προηγούμενου συναδέλφου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαρίαννα Πρωτονοταρίου, 21 Γυμν Αθήνας
Συμφωνώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΖαϊρέ-Καρανάσιου Κατερίνα
Γυμνάσιο-Λ.Τ. Καλλιθέας Λάρισας
Συνυπογράφω και πρέπει να το προωθήσουμε με επιμονή. Άντα Στριφτόμπολα, 2ο ΓΕΛ Αργυρούπολης, Αθήνα
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ με το σχόλιο της κας Β. Σακκά. Εκτιμώ πως στην παρούσα μεταβατική φάση θα μπορούσε να αξιοποιηθεί προσωρινά το βιβλίο της ομάδας του Γ. Κόκκινου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑμαλία Σκούρα - Λεόντειο Λύκειο Πατησίων - Αθήνα
Συμφωνώ απολύτως! Πόπη Φραγκαλέξη, Αθήνα
ΑπάντησηΔιαγραφήΜην βάζετε τα παιδιά να παπαγαλίσουν, η ιστορία είναι ζωή, άνθρωποι όπως και μεις που ζήσαν, όχι παπαγαλία. Παίξτε με το υλικό σας, όποιο κι αν είναι. Ενα καλύτερο βιβλίο όμως θα βοηθούσε σίγουρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυνάδερφος, 1ο ΓΕΛ Αχαρνών
Είμαι απόλυτα σύμφωνη. Οποιοδήποτε άλλο βιβλίο θα είναι σίγουρα καλύτερο από αυτό. Βάσω Χρυσανθακοπούλου, ΓΕΛ Καρδαμύλης
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω!Τσιάνα Βασιλική, 1ο ΓΕΛ Χολαργού
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ! Κορδής Νεκτάριος Αιρετός ΚΥΣΔΕ
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ ! Μαζί σας ! Άννα Παπαγιαννάκη, φιλόλογος, Θεσ/νίκη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απολύτως και προσυπογράφω. Νικολαΐδου Δήμητρα, φιλόλογος, Άλιμος Αττικής
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ κι εγώ! Γιαρίμπαπα Βασιλική, ΓΕΛ Χρυσούπολης
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ,αλλά το βρίσκω παράδοξο να βάλω το όνομά μου κάτω από ένα ανυπόγραφο κείμενο που αναρτάται σε ένα ανώνυμο ιστολόγιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈνας από τους συντάκτες του κειμένου είμαι εγώ - η πρώτη υπογράψασα Βάλια Μπουγάδη, 1ο Λύκειο Καισαριανής
ΔιαγραφήΣυμφωνώ κι εγώ να αποσυρθεί. Δεν θα μου λέιψει καθόλου! Αλεξάνδρα Κανέλλου, 1ο ΓΕΛ Ηλιούπολης
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω. Ντίνα Παπούδα, 3ο Λύκειο Σερρών
ΑπάντησηΔιαγραφήΝίκος Ποταμιάνος, Γυμνάσιο Ανωγείων, δρ νεότερης ιστορίας
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμεωνάκη Στέλλα, αναπληρώτρια στο ΓΕΛ Ζάννειο Πειραιά
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απόλυτα και προσυπογράφω. Βασίλης Τσακιράκης, Κοινωνικό Φροντιστήριο Δήμου Ηρακλείου (10ο ΓΕΛ Δειλινών Ηρακλείου).
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνω!Καλλιρροη Κοκλα 4ο ΓΕΛ Νικαιας
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω. Κομπολίτη Μαρία (11ο ΓΕΛ Πάτρας). Η μόνη ένστασή μου είναι ότι δε γνωρίζω το βιβλίο, που συνέταξε η ομάδα του Γ. Κόκκινου και επομένως δε δύναμαι να έχω άποψη για το συγκεκριμένο θέμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ Αθηνά Παπανικολάου 17ο ΓΕΛ Θεσ/νίκης
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν και δεν έχω διδάξει -ακόμα- το εν λόγω μάθημα εμπιστεύομαι την κρίση των μάχιμων εκπαιδευτικών από τις αποφάσεις που λαμβάνονται μακριά από τις σχολικές αίθουσες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απόλυτα για το βιβλίο! Νομίζω ότι δεν υπάρχει χειρότερο βιβλίο Ιστορίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω.Η απόσυρσή του θα απαλλάξει κι εμάς εδώ στην Κύπρο από το να παιδευόμαστε να το διδάξουμε και στην Κατεύθυνση.Διότι αυτό το άκρως ακατάλληλο βιβλίο έχουμε και για κορμό και για κατεύθυνση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕύα Νεοκλέους,Λύκειο Λινόπετρας,Κύπρος
Προσυπογράφω. Βέβαια το βιβλίο των Σκουλάτου-Κόνδη-Δημακόπουλου δεν μπορεί να επανεισαχθεί ως είχε και ίσως δεν υπάρχει το χρονικό περιθώριο για να γίνουν οι αναγκαίες διορθώσεις και προσθήκες. Το βιβλίο του Γ. Κόκκινου κ.α. δεν το γνωρίζω, αλλά σίγουρα θα είναι καλύτερο από το απαράδεκτο τωρινό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαρία Τσακίρη, Γυμνάσιο Λ.Τ. Μεθάνων
Συμφωνώ. Μ. Μνηματίδου Δράμα
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαι απόλυτα σύμφωνη! Ας αποσκορακίσουμε την ¨επιπολάζουσα¨, για να χρησιμοποιήσω μια από τις πολλές κι απίθανες λέξεις του βιβλίου, την παπαγαλία του κακογραμμένου βιβλίου, που εν πολλοίς ευθύνεται για την απέχθεια των μαθητών για το μάθημα της Ιστορίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλένη Παπαδοπούλου, ΓΕ.Λ. Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ευόσμου-Θεσσαλονίκης
Προσυπογράφω για την απόσυρση του εξαμβλώματος που διδάσκεται στα σχολειά μας. Να επανεισαχθεί το εξαιρετικό βιβλίο των Σκουλάτου-Κόνδη-Δημακόπουλου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ!Γιατρά Ευγενία 7ο ΓΕΛ Περιστερίου
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απόλυτα. Λάμπου Κατερίνα, 6ο ΓΕΛ Αχαρνών
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ. Δημητριάδου Δήμητρα Εσπερινό ΓΕΛ Δράμας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ με την πρόταση της συναδέλφου. Μαρία Σαμπάνη 2ο ΓΕΛ Αμαρουσίου
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω.Το βιβλίο πρέπει να αποσυρθεί επειγόντως.Στη θέση του θα μπορούσαν να επαναφέρουν ή του Σκουλάτου-Κόνδη-Δημακόπουλου, με την προσθήκη που πρότεινε κι ο συνάδελφος Γ. Πλακίδας ή του Κόκκινου που λίγοι γνώρισαν και πολλοί επαινούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕριέττα Ευφροσύνη Δεληγιάννη, Σχολ.Σύμβουλος Α΄Αθήνας
Συμφωνώ και προσυπογράφω. Παπαδοπούλου Βάνα, 1ο ΓΕΛ Χολαργού
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απολύτως, το συγκεκριμένο δείγμα κάκιστης ιστοριογραφίας πρέπει να αποσυρθεί επειγόντως. Αρκετά ταλαιπώρησε και εμάς και, κυρίως, τα παιδιά και την Ιστορία. Ας χρησιμοποιηθεί προσωρινά και μεταβατικά με κάποιες προσθήκες το αντίστοιχο εγχειρίδιο της Γ' Γυμνασίου. Εύη Κουσίδου, 5ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυνάδελφοι συμφωνώ με την κατάργηση του σημερινού απαράδεκτου βιβλίου και την αντικατάσταση του στην ανάγκη από το παλαιότερο. Δε συμφωνώ με το ότι το ζήτημα τίθεται σε σχέση με τις πανελλαδικές, ούτε με το ότι κινδυνεύουμε να εμπλακούμε στον πόλεμο των ειδικοτήτων, που τα τελευταία χρόνια πάει να φουντώσει στην εκπαίδευση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια μένα τα μεγαλύτερα προβλήματα του νέου βιβλίου είναι ότι α) παιδαγωγικά είναι απαράδεκτο και β) ιδεολογικά στα όρια της άκρας δεξιάς και μισαλλόδοξο.
Ακολουθεί ένα κείμενο για το βιβλίο που είχα καταθέσει στο 8ο εκπαιδευτικό συνέδριο της ΟΛΜΕ στα Χανιά:
ektosgrammis.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=1811:2013-01-07-18-13-03&catid=107:istoria&Itemid=492
Το παρόν βιβλίο της Γ΄Λυκείου είναι τελείως ακατάλληλο. Προσωπικά πιστεύω ότι το πιο κατάλληλο βιβλίο είναι το βιβλίο των Κόνδη - Σκουλάτου κ.ά., που αν επικαιροποιηθεί είναι ιδανικό για μαθητές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ επικαιροποίησή του ούτως ή άλλως δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη, γιατί φτάνει μέχρι και τις εκλογές του 1981. Είναι αγαπητό και φιλικό στους διδάσκοντες. Αναδεικνύει την ιστορική οπτική των ζητημάτων με απλό και κατανοητό τρόπο, ενώ το τεκμηριωτικό του υλικό είναι εξαιρετικό.
Πιστεύω ότι και με το βιβλίο του Κόκκινου θα έχουμε προβλήματα, γιατί είναι ένα δύσκολο βιβλίο, που εκτός των άλλων απαιτεί πολύ καλή γνώση ιστοριογραφικών ζητημάτων που δεν την έχουν οι μαθητές μας. Θεωρώ πως το βιβλίο αυτό είναι κατάλληλο για φοιτητές και όχι για μαθητές.
Λάζαρη Σεβαστή
σχολική σύμβουλος Α΄ Αθήνας
Συμφωνώ απόλυτα με την ανάγκη αλλαγής του απαράδεκτου αυτού βιβλίου.Εάν θέλουμε πράγματι να δώσουμε τη σημασία που αξίζει στο πολύπαθο μάθημα της ιστορίας η αναζήτηση ενός βιβλίου έγκυρου και φιλικού στους μαθητές είναι υποχρέωση και κάτι που δεν πρέπει να μείνει σε σχόλια και διαπιστώσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ κι εγώ. 5ο ΓΕΛ Βύρωνα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ με την αντικατάσταση του βιβλίου της νεότερης και σύγχρονης ιστορίας της γ' λυκείου. Όχι μόνο γιατί θα είναι σχεδόν αδύνατο να διδαχθεί σε επίπεδο πανελλαδικών εξετάσεων αλλά και γιατί έχουμε ανάγκη από σύγχρονα βιβλία ιστορίας με λόγο μεστό και κατανοητό που να κινούν το ενδιαφέρον στα παιδιά. Πολύ περισσότερο, εφόσον το διδακτικό αντικείμενο είναι η νεότερη και σύγχρονη ιστορία, που βρίσκεται πιο κοντά χρονολογικά στα παιδιά. Η σωστή διδασκαλία της νεότερης και σύγχρονης ιστορίας σε συνδυασμό με ένα καλογραμμένο και σύγχρονο βοήθημα είναι βασικά εργαλεία κατανόησης του παρόντος από τους μαθητές. Μαρία Πλέσσα 1ο ΓΕΛ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ
ΑπάντησηΔιαγραφήΠράγματι το βιβλίο Γ΄ Λυκείου που διδάσκεται είναι απαράδεκτο τόσο παιδαγωγικά όσο και επιστημολογικά. Βρίσκεται σε αρκετή απόσταση από τις νέες ιστοριογραφικές και παιδαγωγικο-διδακτικές τάσεις. Το βιβλίο της ομάδας Κόκκινου είναι εναρμονισμένο με τις σύγχρονες ιστοριογραφικές τάσεις, αλλά παρουσιάζει αδυναμίες από παιδαγωγική-διδακτική άποψη. Το γεγονός ότι στο ελληνικό σχολείο η ιστορία δεν διδάσκεται από ιστορικούς καθιστά ακόμη πιο δύσκολο το εγχείρημα της διδασκαλίας αυτού του εγχειριδίου. Από την άλλη το βιβλίο του Σκουλάτου -Κόνδη -Δημακόπουλου είναι ένα βιβλίο που για πολλά χρόνια αγάπησαν μαθητές και εκπαιδευτικοί, ένα βιβλίο κατανοητό με μεγάλη ποικιλία πηγών. Μάλιστα με λίγες επιπλέον σελίδες μπορεί να καλύψει το διάστημα από τη δεκαετία του 1980 και ύστερα. Και τούτο ως λύση ανάγκης, διότι θα πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά αν όσοι τελειώνουν το Λύκειο στην Ελλάδα θα πρέπει να γνωρίζουν την σύγχρονη παγκόσμια ιστορία, κάτι το οποίο δεν μπορεί να συμβεί εάν διδάσκονται σε ένα χρόνο (με δύο ώρες την εβδομάδα) 19ο και 20ο αιώνα και μάλιστα σε ένα χρόνο που είναι επικεντρωμένοι στα μαθήματα κατεύθυνσης στα οποία η ιστορία γενικής παιδείας, δηλαδή η παγκόσμια ιστορία, εμφανίζεται ως μάθημα επιλογής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈφη Αργυρού, 1ο Πειραματικό Λύκειο Αθήνας
ΣΥΜΦΩΝΩ!!! 1 ΛΥΚΕΙΟ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρομαι ιδαίτερα για την πρωτοβουλία των συναδέλφων και αναρωτιέμαι γιατί αφήσαμε να χαθούν τόσες σχολικές χρονιές για μας και κυρίως για τους μαθητές και της μαθήτριες της γ΄λυκείου.Η άποψή μου βρίσκεται πολύ κοντά στις τοποθετήσεις της Σεβαστής Λάζαρη και της Έφης Αργυρού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΡοζαλία Σπυροπούλου, 3ο ΓΕΛ Υμηττού-4ο ΓΕΛ Ηλιούπολης
δαίμων πληκτρολογίου: ''της μαθήτριες''.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦυσικά και πρέπει να αλλάξει! Προσωπικά, σε όλα τα σχολεία ευθύνης μου οι συνάδελφοι όχι μόνο το θεωρούν απαράδεκτο αλλά τάσσονται υπέρ της επαναφοράς του βιβλίου των Κόνδη-Σκουλάτου, κάτι που με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη. Το συγκεκριμένο βιβλίο έχει δοκιμαστεί στην πράξη, περιέχει εξαιρετικό υλικό, το οποίο μπορούν να επεξεργαστούν οι μαθητές της συγκεκριμένης ηλικίας, προάγει την ιστορική σκέψη και κρίση, επομένως δεν καταλαβαίνω γιατί να μην επανέλθει. Βεβαίως, πρέπει να γίνει η σχετική επικαιροποίηση, πράγμα εφικτό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠετροπούλου Χριστίνα
Σχολική Σύμβουλος ΠΕ02 Α΄Αθήνας
Παπαδοπούλου Αικατερίνη, 3ο ΓΕΛ, Δράμας
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγοραστού Αποστολία, 3ο ΓΕΛ Δράμας
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απολύτως. Δεν ξέρω πόσοι από εσάς γνωρίζετε ότι αυτό το εγχειρίδιο, Ιστορίας Γενικής Παιδείας της Γ΄ Γενικού Λυκείου (προβληματικό σε πολλά επίπεδα για διδάσκοντες και διδασκομένους, πολύ περισσότερο για όσους προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές) χρησιμοποιείται και στην τελευταία τάξη των ΕΠΑΛ ως διδακτικό εγχειρίδιο για την Ιστορία ως μάθημα επιλογής. Εξαιρετικά κακή επιλογή που -τουλάχιστον στα ΕΠΑΛ- μας αναγκάζει να δίνουμε στους μαθητές περιλήψεις - σημειώσεις κλπ. Νομίζω, συνάδελφοι, ότι όλοι έχουμε κουραστεί να εξηγούμε στους μαθητές μας ότι τα σχολικά εγχειρίδια περιέχουν λάθη, αβλεψίες κλπ και να προσπαθούμε να απολογηθούμε (αν και δεν είμαστε υπεύθυνοι και γι' αυτά) για την κακή τους ποιότητα, την παρωχημένη οπτική, την απωθητική παρουσίαση της προς διδασκαλία ύλης...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ και προσυπογράφω. Παναγιωτοπούλου Ειρήνη, 4ο ΓΕΛ Ζωγράφου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω ότι πρέπει να κοιτάμε μπροστά και να μην αντιδρούμε συναισθηματικά και σπασμωδικά. Τι εννοώ: Το βιβλίο του Κόκκινου σας θυμίζω ότι κράτησε μόλις τρεις μήνες και δεν διδάχθηκε ποτέ, γιατί υπήρξε ένα δημοσίευμα στην εφημερίδα που το καταδίκαζε για την "αναφορά"του στο Κυπριακό. Αυτή η υπερβολική ευαισθησία του τί "πρέπει" να γράφεται και του τι "πρέπει" να διδάσκεται στην ιστορία τη στιγμή που ΟΛΟΙ γνωρίζουμε ότι ο ιστορικός δεν μπορεί να είναι αντικειμενικός -για πολλούς λόγους, αλλά ας μην τους αναφέρουμε τώρα- μας οδηγεί στο να μην μας αρέσει κανένα σχολικό εγχειρίδιο. Δεν εγκρίνω το βιβλίο των Σκουλάτου-Δημακόπουλου-Κόνδη κυρίως γιατί είναι παρωχημένο, και η φιλοσοφία αντιμετώπισης των ιστορικών γεγονότων σήμερα είναι και πρέπει να είναι διαφορετική. Χρειάζεται καινούργια ματιά, όπως και σε όλα τα μαθήματα. Επίσης είχε το μειονέκτημα, ενώ είχες αναλύσει-επισημάνει γεγονότα για 80-100 χρόνια ξαναγύριζε πίσω για να προσθέσει καινούργια στοιχεία. Κάποτε ρώτησα τους μαθητές τι θα έπρεπε να αποφύγουμε στη συγγραφή ενός βιβλίου ιστορίας και μου είπαν "τα πισωγυρίσματα στον χρόνο". Νομίζω ότι θα συμφωνήσω με τη συνάδελφο: χρειάζεται καινούργια ματιά και καινούργια προσέγγιση στη διδασκαλία της ιστορίας, άρα πρώτα πρέπει να ανανεωθούμε εμείς, να ενημερωθούμε εμείς, να αλλάξουμε τρόπο προσέγγισης. Συνήθως μένουμε σε ό,τι μας είναι οικείο και στην αίσθηση, στην άποψη που κατά καιρούς εξέφραζαν οι μαθητές μας, ότι δηλαδή όσο πιο κοντά στο σήμερα είναι τα γεγονότα τόσο περισσότερο μας ενδιαφέρουν. Ό,τι μας είναι οικείο και δεν μας ξενίζει, αποτελεί την επιλογή μας εν τέλει. Δυστυχώς σε όποιο μάθημα της γ΄λυκείου και αν αναφερθούμε, εκτός αυτών του προσανατολισμού ή μέχρι και εφέτος των κατευθύνσεων, αντιμετωπίζεται από τους μαθητές μας ως "άχρηστο". Γιατί επέλεγαν τη Βιολογία και όχι την Ιστορία; Γιατί η πλειονοψηφία ημών των εκπαιδευτικών αναπαρήγαγαν τον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι μάθαιναν την ιστορία: την παπαγαλία". Άλλο είναι να μαθαίνεις 70 σελίδες της Βιολογίας και άλο 250 σελίδες της Ιστορίας. Ας μην γελιόμαστε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι για να σταματήσω την φλυαρία σε αυτήν την φιλόξενη ομήγυρη, να σας θυμίσω ότι για την ύλη της ιστορίας στη γ΄λυκείου του προσανατολισμού, το ΦΕΚ 1313/2002 αναφέρει την ύλη όλων των τάξεων και στο τέλος αναφέρεται στο μέχρι τώρα βιβλίο της κατςύθυνσης. Επομένως αυτήν την ύλη πρέπει να υπολογίσουμε ότι θα διδάξουμε στους μαθητές μας. Και με το ΦΕΚ 696/2005 προσθέτει και τον Παρευξείνιο. Και ας αφήσουμε στην άκρη τα προβλήματα που δημιουργεί το παρόν βιβλίο στο οποίο μέχρι τώρα τα παιδιά εξετάζονται στην ιστορία της κατεύθυνσης/προσανατολισμού με τη σύγκριση π.χ. των γενοκτονιών και άλλες "ανιστόρητες" τοποθετήσεις.
Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας,
Μ.Κεκροπούλου
Προσυπογράφω και εγώ. Σιαμαντούρα Σωτηρία, ΓΕΛ Λιμένα Θάσου
ΑπάντησηΔιαγραφήΘεωρώ ζωτικής σημασίας για την εκπαίδευση των αυριανών ενηλίκων πολιτών την ιστορία της νεότερης και σύγχρονης εποχής, έχω διδάξει με θέρμη και σε πείσμα των αναπόφευκτων δυσκολιών το βιβλίο των Κόνδη-Δημακόπουλου, όμως έχω πάψει να ασχολούμαι με το αντικείμενο από τότε που καθιερώθηκε το απαράδεκτο σημερινό εγχειρίδιο. Να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να καταργηθεί, επιτέλους, και να αντικατασταθεί με κάτι σύγχρονο μεν, όχι μεροληπτικό και ιδεοληπτικό δε.
ΑπάντησηΔιαγραφή